Vanliga frågor

Se även Instruktionsvideos

Hur loggar jag in?

Direkt efter hemsidans webbadress så skriver du: /wp-admin

Som exempel, i vårt fall har vi adressen: https://peekaboo.se och lägger vi till /wp-admin så får vi en direktlänk till vår inloggningssida, dvs: https://peekaboo.se/wp-admin

Användarnamn?

Har du glömt ditt användarnamn så fungerar alltid den e-postadress du tidigare angivit.

Nytt lösenord?

På inloggningssidan finns en ”Lost password” – länk som du klickar på.

På ”Lost password” – sidan så lägger du till den e-postadress som är kopplat till användarkontot, och klickar på den blå ”Get new password”-knappen. WordPress(WP) skickar då en länk via mejl som du följer för att skapa det nya lösenordet.

Hur laddar jag upp bilder?

I den svarta sidmenyn, kallad Panelen, hittar du Media vilket är hemsidans mediabibliotek där alla filer som bilder, pdf:er, film och ljudfiler ligger.

I Mediabiblioteket klickar du på den blå knappen Lägg till för att antingen dra-släppa flera bilder från skrivbordet, alternativt trycka på knappen Välj fil.

Se till att ladda upp tillräckligt stora bilder så att WP får möjlighet att skapa kopior i olika storlekar. Bilder som laddas upp bör vara åtminstone 2560×1600 pixlar.

JPG eller PNG brukar vara standard i de flesta WP-teman.

Viktigt om bildstorlekar och proportioner

Bilder påverkar en hemsidas sidladdningstid i stor utsträckning och målet är att hålla den tiden så kort som möjligt.

WP skapar ”automatiskt” kopior i olika storlekar och format (proportioner) på bilderna som laddas upp i mediabiblioteket. Det är inte ovanligt att samma bild visas på flera olika ställen på hemsidan men i olika format. Därför behövs också olika versioner av bilden som är anpassade för dessa områden finnas tillgängliga.

Om bilderna är mindre än 2560×1600 pixlar , så kommer WP bli tvunget att använda originalversionen av bilden vilket kan innebära att bilden ser utdragen ut eller att den är onödigt stor för en given vy.

En bra jämförelse är att hänga upp en tavla på väggen. Om ramen du ska använda har ett kvadratiskt format, så behöver också bilden fungera för det.

Ska bilder tas till hemsidan är det bra att att tänka på att det bör finnas lite marginal för att sen kunna beskära bilderna i olika format om behovet finns, undvik därför att motivet upptar hela bilden ända ut i kanterna. Man skulle exempelvis kunna tänka så här: ”Kommer denna bild att kunna visas i stående, liggandes och kvadratiskt format?”. Det här gäller dock inte alla bilder, logotyper eller olika ikoner är exempel på när det vanligtvis inte behövs fler versioner än originalversionen av en bild.

Hur får jag hemsidan sökoptimerad?

För att få bra rankning vid sökningar på Google krävs en rad olika åtgärder, men en del gör du själv genom att tänka på följande saker när du skapar en sida eller post.

  • Se till att rubriken innehåller ord du tror används vid sökningar. Rubriken på en sida kan innehålla 10-15 ord.
  • Se till att ingressen till en post eller sida även innehåller troliga sökord.
  • Se till att innehållet på hemsidan är relevant och reflekterar det du vill att folk ska kunna hitta vid sökningar.
  • Använda Google verktyget Search Console för att hålla koll på hur Google tolkar din hemsida.

Hur skaffar jag Google Search Console?

Om du inte har ett Google-konto så skapa ett och logga sedan in på denna sida: https://search.google.com/search-console

Skapa en ”egendom” för din hemsida. (Add property) och klistra in hemsidans adress inklusive http prefix i fältet för URL Prefix och tryck sedan ”Continue”.

Hur skaffar jag Google Analytics?

Om du inte har ett Google-konto så skapa ett och logga sedan in på denna sida: https://analytics.google.com/analytics/web

Under Adminfliken i sidmenyn på Google analytics hittar du ”Create property” för att skapa en ny ”egendom”. Egendomen har ett ID som behövs för att kunna göra kopplingen mellan hemsidan och Google. Exempel på hur de brukar se ut: UA-1179589-1

Hur kopplar jag hemsidan till sociala medier?

Sociala medier kan innebära tre olika saker. Vanligast på hemsidor är länkar till Facebook eller Instagram, men det kan också vara möjligheten att kunna dela portioner av hemsidans innehåll på Facebook, eller att hämta innehåll från Instagram som visas på hemsidan exempelvis. Läs mer om de tre olika nedan.

Sociala länkar

Vill du att hemsidans besökare ska kunna nå dina sociala medier via en länk på hemsidan, så behöver vi ha webbadresserna till dessa.

Dela på sociala medier (Facebook)

Om önskan är att besökare ska kunna dela innehåll från hemsidan på sin Facebooksida, behöver vi antingen ett Facebook admin ID (eller app ID) för att kunna koppla hemsidan till Facebook.

På denna sida kan du enkelt ta reda på din Facebook admin ID: https://findmyfbid.com/

Hämta innehåll från sociala medier(Instagram)

Att hämta innehåll från tredje-part är något som bör göras restriktivt då det påverkar hemsidans laddningstid, så det första du bör göra är att ställa frågan, är det något jag absolut behöver? Om svaret är ja, så behöver vi ha ett accesstoken till din Instagramsida.

Här är en länk till en sida som beskriver hur: https://www.codeofaninja.com/2015/05/get-instagram-access-token.html 

Vad kostar en hemsida?

Nedan prisuppskattningar är högst ungefärliga och är tänkt att ge en ungefärlig prisbild på vad olika typer av hemsidor kan kosta.  

Priset varierar förstås beroende på vilken typ av hemsida det är, hur mycket funktionalitet och finesser den har, hur många olika typer av material den ska hantera och hur mycket kringarbete som har krävts för att utveckla den. En enklare hemsida utan några extra funktioner kan hamna kring ca 10.000:- /exkl. moms. En hemsida med extra funktionalitet, med unik design som kanske är flerspråkig, ca: 25-50.000:-/exkl. moms. Hemsidor med Webbshop eller kopplingar till externa system innebär ofta att ytterligare tid behöver läggas på administration och fördjupning av de systemen.

Bra att tänka på också är att utvecklingstiden påverkas mycket av hanteringen av hemsidans resurser, se Checklista inför ny hemsida.